Brak narzucowych odgórnie planów pracy świetlic szkolnych daje możliwość tworzenia zajęć budzacych wyobraźnię, aktywność twórczą dziecka, a przy tym gwarantujących dzieciom swobodę, wypoczynek i relaks. Oto jeden z takich programów:
PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
WRZESIEŃ 2005 WRACAMY Z WAKACJI. BEZPIECZNA SZKOŁA
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Moje uczucia związane z powrotem do szkoły – ekspresja plastyczna, identyfikacja uczuć z kolorami, 2. Co to są zasady? – próba definicji pojęcia, ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w świetlicy i szkole (praca w grupach), prezentacja regulaminów, 3. Bezpieczeństwo w szkolę i poza nią – rozmowa z dziećmi, stworzenie mapy zagrożeń, 4. Dbam o swoje bezpieczeństwo w szkole – rozmowa z dziećmi, plakat tematyczny, 5. Jak zachować się w stołówce? – spacer do stołówki szkolnej, wykorzystanie dramy celem zwrócenia uwagi na zachowania prawidłowe, 6. Znaki drogowe, jakie spotykam po drodze do szkoły – rozmowa z dziećmi, rozsypanka wyrazowo-obrazkowa, wykonanie znaków drogowych ze styropianu i tektury, 7. Uczymy się na błędach Czerwonego Kapturka – przypomnienie treści bajki, rozmowa kierowana na temat zagrożeń czekających na dzieci, inscenizacja do bajki w wykonaniu chętnych dzieci, tworzenie zdań (sentencji dotyczących bezpieczeństwa) z rozsypanki wyrazowej, 8. W jakiej szkole chciałbym się uczyć? – rozmowa z dziećmi na temat ich odczuć związanych ze szkołą, „budynek szkolny moich marzeń” – praca techniczna z wykorzystaniem pudełek i kolorowego papieru, 9. „Wyspa skarbów” – gra polegająca na realizacji poszczególnych poleceń podsumowujących tematykę września – zachowuję się bezpiecznie.
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne. 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Zajęcia ruchowe na boisku szkolnym 8. Konkurs „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
PAŹDZIERNIK 2005 JESIENNE NASTROJE
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. „Jesień jako pora roku” – spacer do lasu, omówienie cech charakterystycznych tej pory roku, „las jesienią” - praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem kolorowych liści. 2. „Jesień w muzyce” – odsłuchanie utworu Vivaldiego „Cztery pory roku. Jesień”, oglądanie reprodukcji obrazów sławnych impresjonistów, praca plastyczna metodą impresjonistyczną z wykorzystaniem farb inspirowana muzyką. 3. „Warzywa jako dary jesieni” – małe formy teatralne na podstawie wierszy W. Scisłowskiego i ST. Mrowińskiego. 4. „Co daje nam las?” –nauka piosenki „Idzie lasem Pani Jesień”, rozmowa z dziećmi na temat darów lasu, w tym grzybów jadalnych i trujących (realizacja programu „zachowuję się bezpiecznie”), oglądanie ilustracji grzybów zawartych w atlasie grzybów, wyklejanka z wykorzystaniem plasteliny. 5. „Mój wymarzony nauczyciel” – określenie cech charakteryzujących nauczyciela (ułożenie postaci nauczyciela z puzzli, kolorowanie tej postaci), mały upominek z okazji Dnia Nauczyciela – stroiki z wykorzystaniem włóczki, suchych traw, liści i kwiatów. 6. „Jesienne nastroje – jak sobie z nimi radzić” – rozmowa z dziećmi, „Odloty ptaków” - zabawa ruchowa, wykonanie plakatu tematycznego - praca w grupach. 7. „Z książką łatwiej pokonać jesienną niepogodę” – wspólne czytanie tekstów i przygotowywanie krótkich inscenizacji 8. „Wyruszamy na spotkanie z Kasztanowym Ludkiem” – gra polegająca na dojściu do celu po zrealizowaniu szeregu poleceń tematycznych. 9. „Jesienne łamigłówki” – turniej logicznego myślenia. 10. „Wiem wszystko o jesieni” – gra podsumowująca tematykę miesiąca
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne. 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Zajęcia ruchowe na boisku szkolnym 9. Konkurs „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
LISTOPAD 2005 WAŻNI LUDZIE W MOIM ŻYCIU
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Dbamy o nasze bezpieczeństwo w tłumie. Zasady postępowania w przypadku zagubienia – realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie” 2. Wykonanie witraży zniczy przy użyciu bibuły i tektury. 3. Rodzina najlepsza na niepogodę – dobieranka słowno-obrazkowa, krzyżówka tematyczna, drama dla pokazania czynności jakie członkowie rodziny wykonują razem, przygotowanie prezentu dla członków rodziny – szyszkowy ludek (szyszki, papier kolorowy i plastelina) 4. Cześć ludziom, którzy oddali życie dla Ojczyzny. Dzień Niepodległości – pogadanka tematyczna, tworzenie gazetki. 5. Witamy w świetlicy strażnika szkolnego – charakterystyka gościa, pogadanka na temat zagrożeń ze strony dorosłych. Dbam o swoje bezpieczeństwo podczas przedłużonego weekendu. - realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie” 6. Pracownicy szkoły jako nasi opiekunowie podczas pobytu w szkole – rebusy, rozsypanka wyrazowa, słoneczko – określenie cech charakterystycznych dla naszych opiekunów. 7. Przygotowanie prezentu imieninowego – kolorowa łąka pełna życzeń (kwiaty z kolorowego papieru) dla p. E. Sobczyk, bibliotekarki, którą będziemy gościć na konkursie recytatorskim 8. Konkurs recytatorski dotyczący twórczości J. Tuwima – naszym gościem będzie p. E. Sobczyk, która opowie nam o twórczości poety. Lekcja przyjaźni – z przyjaciółmi łatwiej przetrwać smutki, mapa przyjaźni – cechy najlepszego przyjaciela i jego portret. 9. Jesienna olimpiada świetlicowa – konkurencje indywidualne i grupowe. 10. Przygotowanie prezentów mikołajkowych dla naszych wychowawców – wykonanie zdjęć klasowych, wyklejenie bibułowymi kulkami formy bombki świątecznej. 11. Prelekcja na temat bezpiecznej zabawy w okresie jesienno-zimowym i zagrożenia ze strony psów. Naszym gościem będzie pani ze straży miejskiej - realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie”
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „atmosfera listopadowego popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – plastyczny „kolorowa jesień – technika dowolna”, recytatorski – wiersze J. Tuwima, sportowy – olimpiada świetlicowa, „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
GRUDZIEŃ 2005 RADOŚĆ ŚWIĘTOWANIA
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Poznajemy tradycje i zwyczaje mikołajkowe, legenda o św. Mikołaju, przygotowanie listów do św. Mikołaja z prośbą o dary dla najbliższych, nauka piosenki, ”Święty Mikołaj”. 2. Przygotowanie scenariusza przygotowania wigilijnego w świetlicy, próby inscenizacji wigilijnej 3. Zapraszamy do świetlicy choinkę, wykonanie ozdób choinkowych z użyciem kolorowej włóczki. 4. Spotkanie z panią pielęgniarką – pogadanka na temat higieny osobistej i czystości otoczenia oraz umiarkowania w jedzeniu podczas świąt Bożego Narodzenia - realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie” 5. Dekorujemy stół świąteczny – tradycyjne potrawy, stroik świąteczny, tradycje wigilijne, przypomnienie o umiarkowaniu w jedzeniu podczas posiłku. 6. Spotkanie wigilijne – inscenizacja , dzielenie się opłatkiem, wręczenie drobnych upominków, wspólne kolędowanie.
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „zimowe popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – plastyczny „najpiękniejsza bombka choinkowa”, „Dzień z życia świątecznego czyścioszka”, „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
STYCZEŃ 2006 JESTEŚMY LEPSI W NOWYM ROKU
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. „Jak to będzie w Nowym Roku?” – wiersz H, Zielińskiej, redagowanie postanowień noworocznych, zabawa ruchowa „12 braci”, wykonanie kalendarza na rok 2005. 2. Jak stać się lepszym? – rozsypanka obrazkowa, wypowiedzi dzieci, pląs „Mało nas”, scenki dramowe, stworzenie mapki wskazówek – praca techniczna 3. Jesteśmy lepsi w Nowym Roku –analiza regulaminu świetlicy i zasad dobrego zachowania, próba samooceny – gra zadaniowa, realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie” 4. Karnawał trwa – dekoracja sali, zabawa, konkursy 5. Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „zimowe popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – czytelniczo-plastyczny „Mój dzienniczek lektur”, „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
LUTY 2006 ZIMA WCALE NIE JEST ZŁA
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Stopniowe tworzenie gazetki ściennej a) Zima jako pora roku – charakterystyka, pogadanka na temat – skąd się bierze śnieg, wycinanie różnokształtnych śnieżynek, upięcie z nich góry śniegu b) Świat przykryty poduchą śniegu – nauka piosenki pt.: „Pędzą sanie”, lepienie bałwana – praca zbiorowa przy użyciu zmiętych gazet, gałęzi, plastikowego wiadra i farb. c) Sporty zimowe – oglądanie fragmentu filmu, bezpieczna zabawa zimą- realizacja programu „Zachowuję się bezpiecznie, zabawa ruchowa „NA trzy, cztery…”, wycinanie i kolorowanie szablonów postaci dzieci uprawiających sport. d) Krajobraz zimowy – technika łączenia świecy z pastelami i wydrapywania 2. Bezpieczne ferie – rozmowa dziećmi, fragmenty filmu edukacyjnego, scenki dramowe, krzyżówka 3. Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „zimowe popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
MARZEC 2006 W OCZEKIWANIU NA WIOSNĘ - WIOSENNE PORZĄDKI
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. W marcu jak w garncu – tłumaczenie przysłowia, redagowanie opowiadania korzystając ze słownika utworzonego przez dzieci 2. H. Ch. Andersen „Królowa Śniegu” – edukacja czytelnicza, zbiorowa praca plastyczna w dużym formacie, inspirowana baśnią 3. Święta tuż, tuż…- tradycja świąteczna w naszym regionie, kraju i na świecie. 4. Świat kolorowych pisanek – wykonanie pisanek w różnych technikach, przygotowanie modelowego stołu wielkanocnego 5. Świąteczne porządki, wiosenne porządki – zajęcia na boisku szkolnym, porządkowanie boiska 6. Bezpieczne święta – rozmowa dziećmi, ilustracje, scenki dramowe, krzyżówka 7.Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby 8. Edukacja czytelnicza – H. Ch. Andersen „Pierwiosnek”
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „zimowo - wiosenne popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”.
KWIECIEŃ 2006 MALI EKOLODZY
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Ziemia - nasza planeta – poznajemy ją z atlasem i globusem w reku 2. Człowiek elementem przyrody – rozsypanka obrazkowa, zagadki tematyczne, zabawa ruchowa „ Roszada”, zbiorowa praca plastyczna „Ja w przyrodzie” 3. Ekologia w naszym żywieniu – tworzymy zdrowy jadłospis – realizacja programu „Zachowuje się bezpiecznie” 4. Mali ekolodzy – formułowanie zasad postępowania przyjaciela ziemi na podstawie tekstu W. Szydłowskiej „zawiniła Butelka”, przysięga Koniczynki 5. Segregujemy odpady i dbamy o czystość otoczenia – spacer po boisku szkolnym, którego celem będzie oczyszczenie terenu 6. Wiosna – kolorowa pora roku – określenie cech charakterystycznych, rozsypanka wyrazowa, mapa roślin chronionych 7. Bezpieczne wiosenne spacery – nie reaguję na zaczepki nieznanych mi osób, nie drażnię błąkających się psów –gra tematyczna, realizacja programu „Zachowuje się bezpiecznie” 8. Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby 9. Edukacja czytelnicza – H. Ch. Andersen „Stokrotka”
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „wiosenne popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”; wybory najbardziej utalentowanej, miłej i koleżeńskiej dziewczynki w świetlicy
MAJ 2006 Z KSIĄŻKĄ ODKRYWAMY ŚWIAT
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Książka naszym przyjacielem – krzyżówka, spotkanie z panią bibliotekarką – rodzaje książek, nauka piosenki „Z ksiązką lżej”, wypowiedzi dzieci, które lubią czytać, na temat zalet zainteresowania książką, kodeks przyjaciela książek 2. Dbam o swoje zdrowie – cykl spotkań z panią pielęgniarką, stworzenie książeczki pod tym samym tytułem - realizacja programu „Zachowuje się bezpiecznie” 3. Poczytaj mi mamo – krzyżówka, rozmowa nt. szacunku dla naszych mam i wdzięczności za ich trud, nauka piosenki „Nasza Mama”, przygotowanie prezentu z okazji Dnia Matki 4. Jestem bezpieczny podczas zabawy – niebezpieczne sytuacje podczas zabawy na podwórku, obok bloku i na ulicy –gra tematyczna, realizacja programu „Zachowuje się bezpiecznie” 5. Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby 6. Edukacja czytelnicza – H. Ch. Andersen „ Nowe szaty cesarza”
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „wiosenne popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”; wybory najbardziej utalentowanego, miłego i koleżeńskiego chłopca w świetlicy, plastyczny „Moja ulubiona książka”
CZERWIEC 2006 SZCZĘŚLIWE DZIECIŃSTWO
ZAJĘCIA TEMATYCZNE:
1. Obchodzimy Dzień Dziecka – ognisko z kiełbaskami, konkursy, zabawy – przygotowanie we współpracy z DK Wygoda 2. Każdy z nas ma swoje prawa – spotkanie z panią pedagog 3. Zbliżają się wakacje – rebusy, zagadki, pląs „Lato z komarami”, kalambury przedstawiające plany wakacyjne 4. Bezpieczne wakacje – niebezpieczne sytuacje podczas zabawy, wyjazdów, użądlenia owadów, ugryzienia przez zwierzęta, nie spożywanie owoców, których nie znamy- realizacja programu „Zachowuje się bezpiecznie” 5. Przygotowanie inscenizacji na podstawie bajki J. Porazińskiej pt.: „Szewczyk Dratewka” – zapoznanie dzieci z treścią, przydzielenie ról, nauka recytacji, próby 6. Edukacja czytelnicza – H. Ch. Andersen „” 7. Prezentujemy swoje osiągnięcia – dzień otwarty w świetlicy – wystawa prac, przedstawienie „Szewczyk Dratewka” 8. Uroczystye zakończenie roku – wręczenie dyplomów, gratulacje, słodki poczęstunek
ZAJĘCIA STAŁE:
1. Zajęcia relaksacyjne – „wiosenne popołudnia” 2. Zajęcia ART. 3. Rebusomania – zagadki, rebusy, krzyżówki 4. Odrabianie lekcji 5. Czytanie ze zrozumieniem 6. Gry i zabawy integracyjne 7. Realizacja programu „Cała szkoła czyta dzieciom” 8. Konkursy – „Jestem aktywny i grzeczny podczas zajęć świetlicowych”;
Opracowała Renata Król
|